fredag 24 december 2010

God Jul 24/12

Och så är det åter dags attt fira Jul.
Julen är en trevlig högtid och älskas av barn.
Många fina sånger, trevliga folk och bra v program.
Och sedan kommer ju oftast tomten.

För många barn är tomten spännande men samtidigt skrämmande.
Många tårar och skrik. År efter år. Ibland förvånas jag över hur man kan fortsätta år efter år.
Men i alla fall Julen är en stor händelse med många och starka känslor.

Många bombar nu sociala medier med Att hålla en vit jul, avstå ifrån alkohol för barnens skull.
Själv förstår jag inte riktigt varför man skall avstå.
Alkoholister och barn hör inte ihop, förliga människor och barn hör inte ihop, barn skall inte dricka alkohol.
Men varför föräldrar och släkt skall avstå ifrån alkohol under jul förstår jag mig inte på.
Måste man verkligen supa varje gång man sätter glaset till munnen, måste man verkligen bli full?

I min släkt vet alla vart gränsen går, vi däckar inte och vi blir inte redlösa. Vi stannar på jorden och har det trevligt, med eller utan ett par glas vin och någon öl. Vi vet våra gränser och när barnen är med slutar vi långt innan.
Nu dricker inte jag på julafton för jag måste hem, och det är jag som kör.
Men jag hoppas att dom andra dricker en riktigt god öl och lite glögg, kanske någon snaps eller ett glas vin. För det hör julen till.Så God jul, och håll er på rätt sida.

Det är pinsamt att vakna bakis i morgon (Om ni firar med barn)


//Pappa snart











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar