torsdag 9 december 2010

Styr samhället in barnen i könsroller? 09/12

Hej i dag har jag funderat kring hur vi styr in våra barn i könsroller och hur snett alltihopa är.
Jag läste för ett tag en undersökning där personalen på ett dagis filmade mottagandet av barn under en vecka för att sedan titta på filmen och reflektera.
Resultatet var skrämmande ifrån ett dagis som trodde sig vara könsneutralt.
Det visade sig att när en flicka kom så pratade personalen mera och frågade saker och blev mera känslomässiga.
Men när de bemötte killarna så var dom korta i tonen och brydde sig inte nämnvärt om svaret.
Skrämmande

Idag när jag var inne på leksaks affären tittade jag runt och såg bara rosa och rött.
När vi kom till dock avdelningen kan jag se en massa söta dockor som verkligen liknar bebisar, av de 20 olika dockorna är alla rosa förutom tre av alla 20 dockor är två killar och resten tjejer, underligt.
Visst är det så att det är flest tjejer som leker med dockor men inte visste jag att de föredrar tjejer till bebisar?
Och jag visste inte heller att barn (Tjejer) bara tycker om rosa och rött.
Är det vi som styr in våra barn på denna underliga väg?

Barn är barn, skall vi styra dom på detta vis?
Eller är det så att barnen vill ha det såhär?
Jag vet inte, jag tänker bara.

//Pappa snart

2 kommentarer:

  1. Det är klart att samhället styr in könsrollerna..
    Jag ville egentligen haen chockrosa/svart barnvagn oavsett vad det är för kön å bebisen jag väntar.. Men skulle jag få en pojke och komma med en sån vagn skulle jag bli idiotförklarad.. Och det diskuterade jag med en sköterska idag och hon tyckte att det var lika knäppt som jag..
    Sen är det klart att det är skillnad på pojkar och flickor men man får aldrig göra skillnad på dom på det viset att den ena är viktigare än den andra.
    Har du inte tänkt på att tjejavdelningen vid kläderna är fullproppad med en massa söta kläder klänningar, strumpbyxor och allt möjligt på pojksidan finns lite jeans och skjortor inget man hoppar av glädje för..
    Vi ska ha en heltäckningmatta med bilar i barnrummet oavsett om det är en kille eller tjej som kommer.
    Ja svammel svammel.. Jag håller med dig helt enkelt=)

    SvaraRadera
  2. Mina barn är lika styrda som alla andras, men jag försöker...
    Flickorna har fått ha tuffa jeans å gröna tröjor från pojkavdelningen och pojken rosa pyjamas å sockar med rosa å lila hjärtan.
    Båda könen kan ha alla färger, sen beror det väl på vad mamma å pappa tycker om för färg.
    Själv tycker jag det är jobbigt när dom är små, för jag tycker att det är söta flickkläder å tuffa pojkkläder...varför kan det inte finnas tuffa flickkläder å söta pojkkläder?! Å unisexkläder som finns för nyfödda är vita eller beiga å tråkiga.
    Har "producerat" barn färdigt, så jag kanske inte skall bry mig...men denna fördelning har nog alltid funnits på ett eller annat sätt och kommer TYVÄRR vara svår att bli av med.
    För övrigt, så på "mitt" dagis tycker jag att personalen är lika gulliga å pratsamma med alla barn...oavsett kön =)

    SvaraRadera