torsdag 4 november 2010

Läs Lust, Utanför eller inte du väljer 4/11

Hej, som en nyfiken, skribent och blivande pappa.
Tycker jag det är väldigt spännande att se och läsa vad andra tycker och hur andra tänkt innan mig.
Då jag ofta bläddrar i föräldramagasin och hittar trevliga och intressanta saker, tycker jag det är skit kul, irriterade mig tidigare mycket på det utanförskapet som pappor och blivande pappor sätts in i.
Oftast är informationen som skrivs om graviditet och bebisar riktad till kvinnor, och inte till fäder. trots att det kanske är fäderna som skulle behöva informationen mest, då kvinnorna faktiskt upplever allt själva, men männen bara står som fån och inte förstår.

En kvinna kommer ju med tiden lära sig mera om graviditet och förlossning osv genom sig själv, via alla sina sinnen, känsel, hörsel, doft, smak, balans. Medans mannen egentligen bara kan lära sig och förstå genom sin kvinna och genom sin egna okulärebedömning.
Ju flera graviditeter en kvinna genomgår desto mera kommer hon förstå, men för mannen kommer okunskapen bestå.
Därför kanske det är just till män som böckerna borde skrivas.

Men i alla fall förr irriterade jag mig mycket över detta och vissa andra ting som ger fäder ett utanförskap. Men nu bryr jag mig inte ett skvatt, det är ju jag själv och mitt eget ansvarstagande som styr hur vida man blir utanför eller inte, jag lär mig ju lika mycket om graviditet även om böckerna bara riktar sig till kvinnor jag läser ändå och lär mig otroligt mycket. Man måste sätta fokus på det som är intressant och det som inte är det.
Och vad är fokus i denna graviditet, det är ju inte mamman eller pappan utan det kommande barnet, det är ju för det barnet jag vill lära mig saker osv.

Haha denna text skulle vara en recension av Växa - Inte lyda.
Men det blev det ju inte, så är det när inspirationen skriver åt en och man låter fingrarna gå lös.
Recension kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar